9:or Om reklam och den massproducerade bilden

Om Reklam och den massproducerade bilden

  1. Vi ser en film om reklam från www.konsumentverket.se http://eko.kov.se/Reklamfilmens-fantastiska-varld/
  2. Vi ser information från http://statensmedierad.se/larommedier.365.html
  3. Vi lär oss följande begrepp: Denotation (fakta), Konnotation (gemensam association) och privat association.
  4. Vi tittar på reklambilder i tidningar och väljer bilder som vi sedan beskriver och analyserar.
  5. Vi arbetar med olika begrepp om den massproducerade bilden.
  6. Vi gör egna affischer i A3-format som handlar om en fråga som du brinner för. t.ex. Varför finns näthat? Tänk på att komposition av text och bild ska synas och funka i sammanhanget. Titta på exempel för att få egna idèer.
  7. Gör om en massproducerad bild till ett original. Välj en massproducerad bild från en tidning som du klipper ut och klistrar upp på ett A3-papper. Därefter funderar du hur du ska göra om bilden så att den blir en ny bild som då blir ett original. Du kan t.ex. teckna med blyerts, tusch och/eller täckfärg, vattenfärg eller klistra på fler bilder från tidningen eller färgat papper till ett collage i blandteknik.